Internethandel er en nem og hurtig måde at handle på. Du kan surfe på forskellige
hjemmesider samtidigt, og du undgår at stå i kø i fysiske butikker. Dog er der stadig
forhold, du skal være opmærksom på, når du klikker varer hjem fra en netbutik. Her
giver vi dig gode råd til at undgå at blive snydt ved internethandel.
Find netbutikkens oplysninger
Hvis du handler på nettet indenfor EU har du faktisk bedre betingelser i forhold til
fortrydelsesret og tilbagebetaling, end hvis du handler i en fysisk butik. Dog skal du
stadig have dine forhåndsregler, og du skal du være sikker på, at det er en pålidelig
netbutik, du handler hos. For at finde ud af, om du trygt og roligt kan bestille fra
netbutikken, bør du tjekke følgende:
- Kontaktoplysninger
Netbutikken skal oplyse dig virksomhedsnavn, mail-adresse, telefonnummer og
den fysiske postadresse. Oplyses det ikke, er netbutikken med stor
sandsynlighed utroværdig.
- CVR-nummer
Alle danske virksomheder har et otte-cifret CVR-nummer. Det fungerer som
virksomhedens identifikationsnummer, ligesom mennesker har et CPR-nummer.
Virksomheder indenfor EU skal oplyse deres CVR-nummer på hjemmesiden.
- E-mærket
I Danmark har vi en mærkningsorden, der hedder ”e-mærket”. E-mærket
betyder, at virksomheden bag netbutikken forpligter sig til at overholde
lovgivningen og retningslinjerne, e-mærket er forbundet med – blandt andet
retningslinjer for betalingsformer.
- Troværdig tekst
Er teksten på netbutikken grammatisk og sproglig korrekt? Eller er den fyldt
med stavefejl? Er sidstnævnte tilfældet, kan det indikere, at hjemmesiden er
fusk.
- Realistiske priser
Varer er ofte billigere på nettet end i fysiske butikker, da netbutikker er
forbundet med færre driftsomkostninger end fysiske butikker. Ingen siger nej til
et godt tilbud og en god pris, men du skal huske at bruge din sunde fornuft. Hvis
du vil købe et par sko, der koster 1.200 kroner i fysiske butikker, men du finder
dem til 400 kroner på nettet, bør du undersøge virksomheden en ekstra gang.
Betragteligt billigere varer kan ofte være kopivarer eller sågar snyd fra
sælgerens side.
- Forbrugeranmeldelsessider
Ved at google virksomhedsnavnet eller finde netbutikken på Trustpilot.dk, vil du
formentligt kunne finde anmeldelser fra kunder, der har handlet hos den
pågældende netbutik. Ved at læse brugeranmeldelser kan du få hints om
netbutikkens troværdighed, og om du handle trygt.
Læs betingelserne
Inden, du bestiller dine varer, skal du huske at tjekke handelsbetingelserne. Herunder
retur- og fortrydelsesret, og om du skal betale for returnering. Leveringsprisen og andre
gebyrer skal være medregnet i den endelige pris. Bestiller du varer udenfor EU, skal du
være opmærksom på, at din forsendelse kan blive pålagt told og skat. Når du godkender
dit køb, skal du tjekke, om du accepterer, at du starter et abonnement hos virksomheden,
som du løbende vil blive opkrævet et abonnementgebyr for.
Sikker betaling
Der er forskellige måder at betale på hos netbutikker. Når du betaler, skal du være
opmærksom på følgende, hvis der sker betalingsfejl.
- Ved brug af betalingskort eller MobilePay
Hvis du ikke modtager din vare, eller netbutikken har trukket flere penge end det
aftale beløb, kan banken hjælpe dig med at få dine penge tilbage.
- Ved kontooverførsel
Betaler du via kontooverførsel, kan banken ikke hjælpe dig, hvis du bliver snydt.
- Tjek forbindelsen!
Inden, du betaler, skal du tjekke, at der er et hængelås-ikon foran URL-adressen
i din browser. Vises ikonet, er internetforbindelsen krypteret, hvilket den skal
være, når du overfører fortrolige oplysninger. Du kan hermed sikkert betale på
hjemmesiden.
- Oplysning af kortnummer
Du skal kun oplyse dit kortnummer, når du skal til at betale varen. Du skal
aldrig informere om dine kontooplysninger via mail eller telefon – heller ikke,
hvis det er en, der skal hjælpe dig.
- Gem dokumentationen
Tag et screenshot af ordrebekræftelsen, inden du lukker din browser ned. Så er
du på den sikre side, hvis bekræftelsen ikke dukker op i din mailboks.